OPIS PROJEKTU

Projekt „Terapia Językowa Umysłu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim” organizowany jest przez Fundację „Ośrodek Plurlingwizmu i Komunikacji Międzykulturowej – PLURIKO” w podstawowych szkołach specjalnych we współpracy i pod merytorycznym nadzorem naukowców praktyków z placówek naukowo-badawczych  z Bydgoszczy, Olsztyna, Poznania i Warszawy.

  1. rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych – polepszenie posługiwania się językiem ojczystym i językiem nauki szkolnej (jeśli jest inny, np. u dzieci imigrantów) oraz polepszenie procesu uczenia się obowiązkowego języka obcego,
  2. rozwój funkcji poznawczych – lepsze poznawanie i rozumienie otaczającego świata, a zatem polepszenie efektów nauki szkolnej,
  3. aspekty psychologiczne – zwiększenie samooceny ucznia, poczucia wartości własnej, odwagi w komunikowaniu się z innymi, satysfakcji z efektów uczenia się.
  1. opowiedzenia w języku polskim i angielskim co uczeń widzi na obrazku ze scenką z życia domowego – spotkanie indywidualne z uczniem – trwa ok. 15-20 minut;
  2. odpowiedzi w języku polskim na proste pytania nie wymagające przygotowywania się ucznia dotyczące ogólnych możliwości (predyspozycji) językowych – spotkanie zbiorowe z uczniami w trakcie 1 lekcji – trwa ok. 40 minut;
  3. wypełnienie arkusza obserwacji zachowań językowych ucznia przez nauczyciela – zajmuje ok. 15-20 minut.
  1. ABAS-3 – narzędzie służące do oceny zachowań adaptacyjnych, tj. rozwoju funkcji poznawczych i społecznych ucznia – polega na wypełnieniu formularzy osobno przez rodzica/opiekuna i przez wychowawcę bez angażowania ucznia – trwa ok. 20-30 minut;
  2. IDS-2 – narzędzie służące do oceny sfery emocjonalno-społecznej – indywidualnie z uczniem – trwa ok. 20 minut;
  3. test inteligencji SB5 (Stanford-Binet 5) – indywidualny dla ucznia – w tym celu organizator zwraca się do odpowiedniej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o przeprowadzenie tym właśnie testem badania uczniów do wydania orzeczenia o niepełnosprawności na 2-i etap edukacji szkolnej (pod koniec klasy 3-ej) w ramach obowiązkowej procedury – w przypadku braku takiego testu u ucznia wykonywany jest on w ramach projektu;
  4. pomiar wybranych parametrów rozwoju mózgu rezonansem magnetycznym – służy zmierzeniu zmian grubości kory mózgowej i gęstości powiązań neuronowych w obszarach dotyczących mowy i języka – indywidualnie z uczniem – trwa ok. 20-30 minut.
  1. badanie oczekiwań i oceny ważności projektu z perspektywy rodziców – badanie fokusowe obejmujące rodzica/opiekuna ucznia uczącego się esperanta.